Klauzula informacyjna dotycząca reklamacji

Reklamacja oznacza oświadczenie o niezadowoleniu, złożone na piśmie do towarzystwa ubezpieczeniowego, dotyczące umowy ubezpieczenia lub usługi ubezpieczeniowej. Wnioski o udzielenie informacji lub wyjaśnień czy roszczenia o odszkodowanie lub wykonanie umowy nie są uważane za reklamacje.

Reklamacje są rozpatrywane przez Dział Ochrony przed Ryzykiem – Sekcja Jakości. Właściwe przepisy przewidują termin 30 dni od otrzymania reklamacji na udzielenie odpowiedzi, z możliwością przedłużenia terminu o kolejne 30 dni w szczególnie złożonych przypadkach. W takiej sytuacji klient zostanie poinformowany o przyczynach i okolicznościach, które spowodowały przedłużenie terminu, oraz o przewidywanym czasie udzielenia odpowiedzi na reklamację (który jednak w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż 60 dni od momentu otrzymania reklamacji).

Reklamacje można przesyłać drogą korespondencyjną na adres: Genertel S.p.A. - Tutela Rischi - Unità Quality Via Machiavelli 4, 34132 Trieste – e-mail: reklamacje@redclick.pl.

Zgłoszenie reklamacyjne musi zawierać imię, nazwisko i adres zamieszkania osoby składającej reklamację oraz ewentualnie numer telefonu do kontaktu, wskazanie podmiotu lub podmiotów, których działania są przedmiotem skargi, krótki i wyczerpujący opis przyczyny skargi oraz wszelkie dokumenty przydatne do dokładnego opisania sytuacji i okoliczności jej wystąpienia.

Jeżeli składający reklamację nie jest usatysfakcjonowany wynikiem jej rozpatrzenia lub jeżeli nie otrzyma odpowiedzi w wyżej wskazanym terminie, może skierować sprawę do IVASS (Instytutu Nadzoru Ubezpieczeniowego), Dział Ochrony Konsumenta, Via del Quirinale 21, 00187 Roma (www.ivass.it), wypełniając poniższy formularz. W tych przypadkach oraz w przypadku reklamacji dotyczących przestrzegania przepisów ubezpieczeniowych, które należy składać bezpośrednio do IVASS, zgłoszenie musi zawierać wyżej wymienione elementy oraz kopię reklamacji już złożonej do towarzystwa ubezpieczeń wraz z udzieloną na nią odpowiedzią. Dodatkowo klient może złożyć reklamację w Komisji Nadzoru Finansowego, ul. Piękna 20, 00-549 Warszawa, skr. poczt. 419 (knf@knf.gov.pl). 

W celu rozwiązania sporów transgranicznych możliwe jest złożenie reklamacji do IVASS lub bezpośrednio do właściwego organu zagranicznego, wskazanego na tej stronie internetowej, wraz z wnioskiem o wdrożenie procedury FIN-NET.

Przed wniesieniem sprawy do sądu można skorzystać z alternatywnych metod rozwiązywania sporów, wynikających z przepisów lub konwencji.

Konwencjonalne metody rozwiązywania sporów to:

  • wspólne postępowanie pojednawcze wskazane w Porozumieniu ANIA (Krajowego Stowarzyszenia Firm Ubezpieczeniowych) ze Stowarzyszeniami Konsumentów z 2012 r. dla niektórych typów sporów OCppm;
  •  arbitraż.

 

Jeżeli reklamacja osoby fizycznej składającej reklamację nie zostanie przyjęta przez Genertel lub jeżeli Genertel uzna reklamację za zgodną z życzeniem osoby fizycznej składającej reklamację, ale nie wykona czynności wynikających z reklamacji w terminie określonym przez prawo, osoba fizyczna składająca reklamację może złożyć wniosek w tej sprawie do finansowego rzecznika praw konsumenta (Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa). Ubezpieczyciel akceptuje procedurę pozasądowego rozstrzygania sporów przed rzecznikiem praw obywatelskich oraz uczestniczy w niej zgodnie z przepisami prawa polskiego.

Ubezpieczający lub Ubezpieczony konsument może się również zwrócić do gminnych i powiatowych rzeczników praw konsumentów.

Reklamację można złożyć za pośrednictwem internetowej platformy rozwiązywania sporów, dostępnej pod adresem:

http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

W celu rozstrzygnięcia sporów transgranicznych możliwe jest złożenie reklamacji do IVASS lub bezpośrednio do właściwego organu zagranicznego, wskazanego na tej stronie internetowej, wraz z wnioskiem o aktywację procedury FIN-NET.