
Raport Carfax, opublikowany na łamach Rzeczpospolitej, wskazuje, że w całym 2023 roku około 2,4 mln samochodów zmieniło właściciela. Każda osoba, która sprzedała lub podarowała auto, musi ten zgłosić fakt. Sprawdź, jak to zrobić i ile masz na to czasu.
Jak zgłosić zmianę właściciela pojazdu?
Zmianę właściciela pojazdu przy jego nabyciu lub zbyciu możesz zgłosić w trybie online, przez internet lub we właściwym urzędzie. Jest tylko jedno „ale”. Zgłoszenie nabycia obecnie jest realizowane wraz z obowiązkową rejestracją samochodu. Zrób to bez wychodzenia z domu, o ile:
- masz Profil Zaufany lub aplikację Obywatel, co jest konieczne do złożenia elektronicznego podpisu;
- właściwy dla Ciebie urząd ma elektroniczną skrzynkę podawczą.
W przeciwnym wypadku rejestracji auta dokonasz stacjonarnie w:
- urzędzie dzielnicy, jeśli mieszkasz w Warszawie,
- urzędzie miasta, jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
- starostwie powiatowym – w pozostałych przypadkach.
Jeżeli jesteś nabywcą pojazdu
Nabycie auta zobowiązuje Cię do jego zarejestrowania. Możesz to zrobić w urzędzie, stacjonarnie lub przez internet.
Zmiana właściciela pojazdu w dowodzie rejestracyjnym w trybie online polega na wypełnieniu elektronicznego wniosku i złożeniu go wraz z załącznikami. Postępuj zgodnie ze wskazaniami intuicyjnego kreatora. Zeskanuj / zrób zdjęcie dokumentu, który potwierdza, że nastąpiła zmiana właściciela pojazdu. Może to być umowa kupna-sprzedaży, faktura czy umowa darowizny.
Zgłoszenie będzie zawierać takie dane jak:
- data i miejscowość;
- dane właściciela lub współwłaścicieli pojazdu;
- nazwa urzędu, w którym mieści się wydział komunikacji, pod który podlegasz;
- dane pojazdu (marka, model, numer rejestracyjny i numer VIN);
- dane nabywcy samochodu – imię, nazwisko, adres i numer PESEL;
- informację o rodzaju dokumentu potwierdzającego przeniesienie własności samochodu wraz z datą transakcji;
- własnoręczny podpis właściciela pojazdu – jeśli auto ma współwłaścicieli i nie będzie ich w urzędzie, powinni udzielić Ci pisemnego pełnomocnictwa. Wtedy podpisujesz się za nich na dokumencie zgłoszenia z dopiskiem „z upoważnienia”.
Równie dobrze możesz skorzystać z rejestracji auta jako jego nabywca w urzędzie – miasta lub dzielnicy czy w starostwie powiatowym. Idź do Wydziału Komunikacji, a następnie wypełnij papierowy wniosek. Podczas pierwszej wizyty urzędnik zarejestruje Twój pojazd czasowo na 30 dni. Możesz poruszać się nim po drogach dzięki wydanemu pozwoleniu czasowemu i tablicom rejestracyjnym. Właściwa rejestracja pojazdu na stałe dokonywana jest na kolejnej wizycie.
Jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z pełnomocnika przy rejestracji pojazdu, musisz udzielić mu pisemnego upoważnienia. Koszt wynosi 17 zł. Nie poniesiesz tego wydatku, jeśli upoważnisz do załatwienia formalności osobę bliską:
- współmałżonka,
- zstępnych – dzieci, wnuki,
- wstępnych – rodziców, dziadków,
- rodzeństwo.
W przypadku pozostałych osób, które nie należą do Twojej najbliższej rodziny, poniesiesz opłatę skarbową.
W pełnomocnictwie zawrzyj następujące informacje:
- Twoje dane, czyli osoby upoważniającej, inaczej mocodawcy, w tym imię, nazwisko, adres, numer dowodu, numer PESEL.
- Miejsce i datę przygotowania upoważnienia.
- Tytuł dokumentu: Upoważnienie.
- Zwrot: Upoważniam Pana/Panią, (stopień pokrewieństwa, jeśli występuje).
- Dane pełnomocnika: imię, nazwisko, adres, numer PESEL, numer dowodu osobistego.
- Zwrot: do dokonania w moim imieniu następujących czynności związanych z pojazdem (wskazanie czynności, np. rejestracji).
- Dane pojazdu: model, marka, numer VIN, numer rejestracyjny.
Na koniec podpisz dokument. Twój pełnomocnik musi go mieć przy załatwianiu formalności urzędowych.
Jeśli jesteś zbywcą pojazdu
Przy zbyciu pojazdu zgłoś ten fakt w urzędzie osobiście lub złóż wniosek przez internet. Masz taki obowiązek, jeśli Twoje nazwisko wpisane jest w dowodzie rejestracyjnym w rubryce wskazującej właścicieli, a doszło do sprzedaży pojazdu lub jego przekazania w ramach darowizny.
Jeśli decydujesz się na załatwienie sprawy online, wyślij zgłoszenie poprzez stronę mObywatel. Wybierz sposób logowania i usługę Mój Pojazd. Kliknij ten samochód, który został sprzedany, a następnie „Zgłoś zbycie pojazdu”.
Uwaga!
Jeśli sprzedawany pojazd ma współwłaścicieli, zaznacz oświadczenie, że działasz za ich zgodą. Następnie:
- podaj datę zbycia pojazdu,
- sprawdź lub uzupełnij swoje dane,
- podaj dane nabywcy,
- dołącz skan dokumentu potwierdzający zbycie pojazdu,
- wybierz urząd, do którego wysyłasz zgłoszenie,
- sprawdź na koniec formularz zgłoszenia i podpisz go elektronicznie – podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
Po ostatnim kroku zobaczysz komunikat, że Twoje zawiadomienie zostało wysłane. Sprawdź swoją skrzynkę na ePUAP, na którą dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). To potwierdzenie zgłoszenia.
Jeśli złożysz zawiadomienie o zbyciu pojazdu stacjonarnie, potwierdzenie dostaniesz na miejscu lub pobierzesz ze strony urzędu. Poza tym urzędnik bezpośrednio na dokumencie umieści adnotację potwierdzającą Twoje zgłoszenie.
Ile masz czasu na przerejestrowanie pojazdu?
Na przerejestrowanie pojazdu masz 30 dni od chwili zmiany właściciela. Jeśli tego nie zrobisz w terminie, narażasz się na karę w wysokości 500 zł. W przypadku gdy nie dopełnisz tego obowiązku w 180 dni, opłata wyniesie 1000 zł.
Dotychczasowy właściciel, który nie zawiadomi starosty o zbyciu pojazdu w 30 dni, zapłaci 250 zł.
Zmiana właściciela pojazdu a ubezpieczenie OC
Jak mają się do siebie zmiana właściciela pojazdu a ubezpieczenie? Nowy posiadacz auta może korzystać z dotychczasowego OC przekazanego przez zbywcę do końca trwania polisy. Twoim obowiązkiem jako sprzedającego jest zgłoszenie do ubezpieczyciela faktu zbycia pojazdu w terminie 14 dni. Jeśli tego nie zrobisz, towarzystwo będzie oczekiwało od Ciebie zapłacenia ewentualnych kolejnych rat za OC.
Uwaga! Jeśli nie dopełnisz obowiązku zgłoszenia zbycia auta do odpowiedniego urzędu, narażasz się nie tylko na karę pieniężną. Samochód wtedy należy nadal do Ciebie w świetle zapisów w Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów (CEPIK), o ile nabywca nie przerejestrował go na siebie. Wtedy, jeśli spowoduje on wypadek lub stłuczkę i ucieknie z miejsca zdarzenia, możesz być osobą podejrzaną o doprowadzenie do szkody.
Co istotne, ubezpieczenie OC przekazane przez sprzedającego jest ważne do końca umowy, ale nie przedłuży się automatycznie na kolejny rok. Nowy właściciel auta powinien mieć tego świadomość i wykupić ochronę tak, aby nie dopuścić do przerwy w polisie i narazić się na karę za brak OC.
Najczęściej zadawane pytania
Co jest potrzebne do zmiany właściciela pojazdu?
Do zmiany właściciela pojazdu online potrzebujesz:
- danych nabywcy,
- skanu lub zdjęcia dokumentu, który potwierdzi fakt zbycia, np. umowy kupna-sprzedaży albo umowy darowizny,
- Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Do zmiany właściciela pojazdu w urzędzie potrzebujesz:
- dowodu osobistego / paszportu lub karty pobytu,
- kopii dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu, np. umowy kupna-sprzedaży czy umowy darowizny pojazdu.
Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zmianie właściciela pojazdu?
Od 31 stycznia 2022 roku, jeśli nabywasz samochód używany zarejestrowany w Polsce, zmiana tablic rejestracyjnych nie jest konieczna, nawet jeśli auto należało do osoby mieszkającej w innym powiecie czy województwie. Możesz zatrzymać dotychczasowe tablice i przerejestrować samochód na własne nazwisko.
Ile kosztuje zmiana właściciela pojazdu?
Jeśli zgłaszasz zbycie pojazdu, nic nie płacisz. W przypadku gdy rejestrujesz auto, ponosisz koszt. Standardowa opłata wynosi 160 zł. Jeśli zachowasz dotychczasowe tablice, zapłacisz 80 zł.